Co jeść, by mieć lśniące, mocne włosy?

Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta korzystnie wpływa na kondycję całego organizmu.

Odpowiednie menu pozwala utrzymać prawidłową masę ciała (a w przypadku dodatkowych kilogramów, umożliwia skuteczne ich zrzucenie), wzmacnia odporność, wspiera pracę układu krwionośnego, eliminuje ryzyko występowania wielu chorób, dostarcza niezbędnych witamin i składników mineralnych, m.in. odżywiając skórę oraz umożliwiając jej detoksykację (o czym więcej napiszemy jeszcze w tym miesiącu), a także sprawia, że nasze włosy się mocne, miękkie i lśniące. W dzisiejszym wpisie skupimy się właśnie na tym ostatnim aspekcie i podpowiemy co jeść, aby zawsze imponować piękną, naturalną fryzurą.

1. Witaminy

Po pierwsze: aby nasze włosy były mocne, lśniące i elastyczne, w naszej diecie powinny znaleźć się przede wszystkim: witamina A, witaminy z grupy B, witamina C oraz witamina E. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ponieważ mają one ogromny wpływ na prawidłowy wzrost włosów, regenerację komórek, biosyntezę melaniny oraz produkcję kreatyny. Dzięki nim (a także dzięki prowitaminie A w postaci beta-karotenu), zadbamy o to, by włosy były właściwie odżywione i należycie wzmocnione, zapobiegając tym samym ich nadmiernemu wypadaniu, wysuszaniu i łamliwości. W jakich produktach spożywczych natomiast znajdziemy wszystkie wymienione tu witaminy? Witamina A występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak mleko, masło i jajka, beta-karoten to np. żółte, pomarańczowe, czerwone i ciemnozielone warzywa, w tym marchew, papryka, pomidory, brokuły i szpinak. Witaminę B znajdziemy w zbożach (orkisz, żyto), kaszach (gryczana, jęczmienna, jaglana) oraz ryżu (dziki, czarny, brązowy). Witamina C to, rzecz jasna, cytrusy oraz kiszona kapusta i papryka, a witamina E – orzechy, zdrowe oleje roślinne (m.in. słonecznikowy), drób i przetwory mleczne.

2. Składniki mineralne

Po drugie: istotne są również składniki mineralne. Odpowiednia porcja makro- i mikroelementów pozwoli skutecznie zadbać o kondycję naszych włosów. Na co warto zatem zwrócić uwagę? Na pewno na produkty spożywcze, zawierające cynk, którego niedobór może prowadzić do nadmiernego wypadania włosów. Znajdziemy go przede wszystkim w roślinach strączkowych, chudym mięsie, owocach morza, żółtym serze, a także orzechach, ziarnach i nasionach. Dalej – ogromny ważny jest też magnez, dostępny w mleku, zielonych warzywach liściastych oraz zbożach. To jednak nie wszystko: żelazo, mangan, fosfor, miedź, potas, wapń, siarka i krzem są tak samo istotne! Dla przykładu, jeśli nie zadbamy o odpowiednią dawkę żelaza (zawarte jest w mięsie, suszonych owocach, orzechach, zielonych warzywach), nasze włosy będą znacznie osłabione, kruche i łamliwe.

Nasza dieta powinna być zatem bogata w wartościowe zboża, nasiona, orzechy, solidne porcje warzyw (zwłaszcza zielonych i strączkowych) oraz owoców (przede wszystkim cytrusów, ale uwzględnić należy również banany), produkty mleczne i mięso. Wybierając mięso, starajmy się jednak, aby było ono chude, najlepiej drobiowe. Oczywiście, zdrowe tłuszcze są szalenie ważne, te natomiast znajdziemy w rybach morskich – takich, jak łosoś, czy makrela. Dzięki takiej diecie, nie tylko nasze włosy będą piękne – szybko bowiem zauważymy, że korzystnie zmienia się także nasza cera, a nawet cała sylwetka, poprawi się też nasze ogólne samopoczucie.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.